You are currently viewing En flott Intercityregatta i finvær og litt varierende vindforhold
Putte i starten (foto: Molde Seilforening)

En flott Intercityregatta i finvær og litt varierende vindforhold

Fire av fylkets seilforeninger, Molde, Ørsta, Ulstein og Ålesunds, var lørdag representert i årets utgave av Intercity-regattaen. Totalt stilte det 10 båter til start i den tradisjonelle regattaen, som i år gikk fra Molde til Ålesund.

Starten gikk fra Cap Clara i Molde i fin nordvestlig vind. Alle deltakerne kom seg greit av gårde og hadde godt trykk til etter passering Julsundet. Derfra og ut fjorden måtte seilerne løse utfordringer med varierende vind og enkelte stiller. Det ble i løpet av regattaen store avstander fra teten til de bakerste båtene. Raskeste båt gjennomførte på knappe 7,5 time mens de bakerste to båtene dessverre ikke rakk inn før maksimaltiden på 12,5 time.

De som gjennomførte regattaen på absolutt beste måte og får tildelt vandrepokalen var Putte fra Ulstein Seilforening, med skipper Frode Hofseth. På de neste to plassene kom Cat Ballou fra Ålesunds Seilforening med skipper Tim Mak og Pipe Dream, også AASF, med skipper Andre’ Størksen. Pipe Dream var forøvrig eneste båt som valgte å gå Nord av Otrøya i år.

Vi har snakket med Frode for å få høre litt om vinnerbåtens syn på regattaen.

Først, er dere fornøyd med regattaen?

Intercity er eit bra konsept med mange seilhensyn å ta på dette løpet. Såg litt skummelt ut mtp vindforhold, men vart ein rett fin dag på fjorden. Veldig greit at det var fritt løp, som gjer at det er mange valg som kan slå forskjellig ut.

Tror du det var noen gode triks som gjorde at dere vant til slutt?

Vi seilte samme vei som dei aller fleste andre. Vi såg for oss at vinden skulle stå imot gjennom fjorden og la oss derfor nær Misund sida for å få ein god start på ein lang kryss. Men det vart i staden ein litt skarp slør heile vegen. Ved passering Dryna gambla vi og satte gennaker (som vi trudde vart litt for skarpt for), men tenkte at vi fekk heller falle frå linja og deretter ta oss inn på ein skarp slør igjen med fokk. Båtane rundt oss hadde Code eller var genoabåter, så vi var nødt å prøve.

Fram til dette hadde vi mange båtar som kniva om ledelsen; Cat Ballou, Excalibur, Øse og Match 35’en (Oter’n). Frå Dryna til Lepsøyrevet viste det seg å akkurat holde med gennaker. På dette strekket seilte vi likt med Cat Ballou (dei med Code seil) og vi skapte distanse til resten bakover. Ved Lepsøyrevet måtte vi ta ned gennakeren nokre minutt. Samtidig satte Cat Balou gennaker og fekk full stopp. Dermed klarte vi her å skape distanse også til Cat Balou.

Vi kom oss gjennom Lepsøyrevet og fekk fine vindforhold resten av turen. Vi fekk snusa på 8 knop og konsentrerte oss berre om å holde flyten fram til mål. Så kort fortalt så var det god gennakerseiling frå Dryna og til  mål som gjorde forskjella for oss😊

Kan du si tre positive ting om Interity-regattaen?

Kjekt å få konkurrere med båtar frå andre foreninger, spennende og lang seilas som gjer at ein må konsentere seg og stadig kan oppleve store endringar i feltet. Muligheit for å treffe nye seilere. (Positivt også det at ein deler fortløpende på arrangementet på some, når båter melder seg på.

Til slutt, vil du gi noen innspill til hvordan arrangementet kan gjøres bedre i årene som kommer?

Flott seilas som mange seilere elsker å evaluere/diskutere med medseilere og konkurrenter i ettertid. Synes derfor det er viktig at ein topper arrangementet med ei god sosial samling i etterkant. Det inkluderer sjølsagt også resultatservice. Forstod at det kunne vere noko slikt på seilerhytta eller Nørvevika. Men, når målgangen er rett ved Brosundet så ville det nok vore meir tjenlig å tatt ei samling i Brosundet. Etter ein så lang seilas er nok veldig mange klar for å komme i havn kjapt…

Takk til Frode for bra oppsummering og velkommen tilbake neste år. Resultat finnes her.